Als je zestien bent verlang je naar die veelbelovende achttiende verjaardag en als je achttien bent verlang je weer naar je eenentwintigste… Met eenentwintig word je eindelijk serieus genomen: je bent officieel volwassen! Maar heb je daar wel zin in? Je associeert volwassenheid met stoffige huismussen, vervelende verplichtingen en moeilijke beslissingen. “Waarom is volwassen zijn eigenlijk zo moeilijk?”
Van alle generaties hebben Generatie Z en Millennials het meest moeite met de ontwikkeling naar volwassenheid. Ze zijn erg prestatiegericht, hebben meer behoefte aan rolmodellen, kunnen zich continu met anderen vergelijken op social media en zijn daarom meer onzeker. De term #adulting werd in het leven geroepen door deze generaties. Hiermee geven ze op social media aan dat ze een handeling uitvoeren die érg volwassen is, maar dat ze zichzelf stiekem nog niet zien als volwassene.
Waarom volwassen worden zo moeilijk is? Verzekeringen afsluiten. Je eerste auto of huis kopen. Zorgen dat je elektra wordt aangesloten. Belastingaangifte doen. Er komt veel op je af en het is spannend om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Als volwassene doe je vaak handelingen die je alleen leert door het gewoon te doen en dat betekent ook dat je wel eens fouten maakt.
Om Generatie Z en Millennials een hart onder de riem te steken, heeft VLSN. het volgende concept bedacht:
‘Doe het lekker zelf!’ Een zelf-doe-boek dat je kan raadplegen tijdens de weg naar volwassenheid, zodat je straks als vijfendertig’er niet nog steeds je vader hoeft te bellen om je fietsband te komen plakken.
In ‘Doe het lekker zelf!’ komen thema’s als schoonmaken, verzekeringen afsluiten, klus- en tuintips en financiële pointers aan bod, elk met een themaspecifieke shopping list van HEMA. Zo kan je direct aan de slag en kan jij die #adulting steeds vaker gebruiken.
‘Doe het lekker zelf!’ Een concept van VLSN. voor HEMA, in opdracht van Akademie Vogue.